Publikációk és COVID-19 Forrásanyagok

A Gazdasági Versenyhivatal a „greenwashing” elkerülésében segíti a vállalkozásokat

2021. 05. 06.

Ez a cikk a „greenwashing”-ról szóló korábbi írásunk folytatása.

 

Az elmúlt években a „greenwashing” kiemelkedő figyelmet kapott a környezettudatos vásárlók körében, miközben valódi kihívássá vált azon vállalkozások számára, akik egyidejűleg próbálnak megfelelni a fogyasztók elvárásainak és a törvényi követelményeknek.

 

A zöld gondolkodású vállalkozások támogatása érdekében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a „zöld” hirdetések tervezése során szem előtt tartandó kritériumokról szóló tájékoztatót tett közzé.

 

A tájékoztatóban szerepel egy általános ellenőrzőlista, amely segítséget nyújthat a vállalkozások számára a „zöld” reklámok megtervezése és végrehajtása során.

 

A legfontosabb, hogy a zöld állítások a fogyasztók számára könnyen érthetőek, valósak, ellenőrizhetőek legyenek, szilárd, független és igazolható, alátámasztott bizonyítékokon alapuljanak, illetve hogy a legújabb tudományos eredményekre és módszerekre tekintettel alkossák meg őket. Célszerű lehetőséget biztosítani a fogyasztók számára, hogy maguk ellenőrizhessék a zöld állítások igazságtartalmát. A vállalkozásoknak törekedniük kell a zöld állítások folyamatos felülvizsgálatára annak biztosítása érdekében, hogy ezen nyilatkozatok mindig naprakészek legyenek.

 

A vállalkozásoknak tanácsos elsősorban a már realizált eredményeiket kommunikálniuk a jövőbeli vállalások helyett. Emellett kerülniük kell az olyan állításokat, melyek azt a benyomást keltik, hogy a környezeti előny a termék vagy szolgáltatás sajátossága, holott ez jogszabályi előírásból eredően, vagy az érintett piacon általános gyakorlat révén egyébként elérhető a fogyasztók számára.

 

 

A tájékoztató a megfelelő használat fontosságát hangsúlyozza az olyan tanúsító címkék tekintetében, amelyek azt állítják, hogy egy vállalkozás terméke, szolgáltatása vagy működése pozitív hatással van a környezetre. A vállalkozásoknak mindenekelőtt biztosítaniuk kell, hogy a reklám által közvetített üzenet nem terjed túl azon, amit a tanúsító címke igazolni kíván, és így a címke használata nem téveszti meg a fogyasztókat.

 

Végül, de nem utolsósorban a tájékoztató osztályozza a legjellemzőbb zöld állításokat, és megvitatja az ezekkel kapcsolatban felmerülő lehetséges kérdéseket: (1) a termék összetételével kapcsolatos állítások, például „bio” vagy „újratölthető”; (2) az előállítási folyamatra vonatkozó állítások, például „megújuló energiával készült” vagy „CO2-semleges”; (3) a jövőre vonatkozó zöld állítások, például „lebomló” vagy „komposztálható”; valamint (4) az összehasonlító és piacelsőségi állítások.

 

Cikk-sorozatunk 3. részében a GVH által megjelölt tipikus zöld állításokat vesszük górcső alá.